רשם העמותות הנו גוף ציבורי שהוקם במטרה לפקח על פעילותן של עמותות בישראל ולוודא כי אלו תפעלנה בהתאם לחוק וכספי הציבור יגיעו אל העמותות שפועלות לפי סדרי מנהל תקינים וישמשו למטרות בשמן ניתנו להן. למאמר המלא לחץ כאן...
רשם העמותות - רישום עמותות בישראל
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
072-334-2000
יצירת קשר
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים

מהו רשם העמותות וכיצד מתבצע רישום עמותה?

Hebrew
תאריך: 31/12/2009 12:15

רשם העמותות – מהו ומה מטרתו?

רשם העמותות הנו גוף ציבורי שהוקם במטרה לפקח על פעילותן של עמותות בישראל ולוודא כי אלו תפעלנה בהתאם לחוק וכספי הציבור יגיעו אל העמותות שפועלות לפי סדרי מנהל תקינים וישמשו למטרות בשמן ניתנו להן. למעשה, רשם העמותות מגן על כספי הציבור, שעשויים להגיע לעמותות בדרכי תרומה, או דרך הקצבות של המדינה.

הצורך בגוף כמו רשם העמותות עלה בעקבות התרבות הגופים שפועלים לקידום אינטרסים ציבוריים שונים, ללא פיקוח, או דרישה לניהול תקין. בשנים האחרונות ננקטו סנקציות חמורות כנגד עמותות שלא פעלו בהתאם לחוק העמותות, העמותות נבדקו וניתנה להן הזדמנות לתיקון הליקויים וכאשר לא עשו כן, בחלק מהמקרים הוחלט על מחיקה ופירוק.

ההיגיון שבבסיס הפעילות של רשם העמותות, הוא כאמור, שמירה על כספו של הציבור וטיפוח עמותות שפועלות על פי סדרי מנהל תקינים. כך, למעשה, ניתן עידוד לפעולות מבורכות וכספי הציבור מגיעים אל גופים ראויים ומטרות טובות – לשמן יועדו הכספים, ולא אל גופים בלתי ראויים ומטרות בלתי ראויות.   

פעילות רשם העמותות

ראשית, ישנם שני מסלולים לרישום עמותות במסגרת רשם העמותות. מסלול של הליך מזורז, קיים לטובת עמותות שמאמצות את התקנון המצוי בחוק, במסגרתו מומלץ שכל עמותה תצרף לבקשתה יפוי כח עורך דין, מכל המייסדים, אשר יוסמך לנהל את הליך הרישום ולערוך את השינויים במסמכי הייסוד, בהתאם להוראות רשם העמותות. המסלול השני מחייב השקעה ואורך זמן ממושך יותר, שכן במסגרתו מגישה כל עמותה תקנון מיוחד ועל רשם העמותות לבדוק את כל מסמכי הייסוד שמוגשים לו.  

בהמשך, רשם העמותות אמון על בדיקת מסמכים שמוגשים על ידי העמותות ועריכת שינויים בשמות, מטרות ותקנונים של עמותות רשומות. על רשם העמותות לקלות דו"חות כספיים, פרוטוקולים ודיווחים אחרים להם מחויבות העמותות.

כמו כן, מבצע רשם העמותות פיקוח שוטף על העמותות הרשומות, ביקורות כספיות באמצעות רואה חשבון של הרשם, חקירה של תלונות מאת חברי העמותות, או הציבור הרחב והטלת סנקציות על עמותות שאופן התנהלותן אינו תואם את התקנות.

רשם העמותות - מחלקות פיקוח ובקרה

בכדי לבצע את פעילות הפיקוח והבקרה בצורה יעילה, הוקמו במסגרת רשם העמותות 4 מחלקות ובראשה של כל מחלקה עו"ד שמנהל את פעילות המחלקה ומפקח על קבלני המשנה והעובדים בה.

מחלקת חקירות ותלונות – במסגרת מחלקה זו נבדקות ונחקרות כל התלונות שמגיעות אל רשם העמותות. כיום, רשם העמותות מהווה כתובת מרכזית לדיווח על התנהלות לקויה של עמותות ותלונות מגיעות אל הרשם מחברי העמותות ומהציבור הרחב.

מחלקת ניהול תקין – מחלקה זו בודקת ברמות ורזולוציות שונות את פעילותן השוטפת של העמותות. מידי שנה, מונפקים על ידיה אלפי אישורי ניהול תקין, שמאשרים כי העמותות המאושרות ראויות לקבלת תמיכה מהממשלה והתקשרות עם משרדי ממשלה לצורך מתן שירותים שונים.

מחלקת תוכניות הבראה – כאשר נמצאים ליקויים בהתנהלות של עמותות, מטרתו של הרשם היא לסייע לעמותה לתקן את הליקויים ולעודד פעילות חיובית ותקנית. מחלקה זו, למעשה, מלווה עמותות שנמצאו בהן ליקויים בתהליך השינוי הנדרש מהן.   

מחלקת פירוק ומחיקות – כאשר מדובר בליקויים חמורים, כאמור, מגיש רשם העמותות, לבית המשפט, בקשה לפירוק ומחיקת העמותה. מחלקה עוסקת בייצוג משפטי בהליכים של מחיקת עמותות, פירוקים מרצון וטיפול בבקשות להחייאת עמותה.

קיראו מידע ומאמרים נוספים באתר
מקרים בהם שירותי חוקר פרטי דרושים לעמותות - במקרים של חשד למעילה או ביצוע פעולות אסורות, שוכרות עמותות את שירותייהם של חוקרים פרטיים..
מדריך: הקמת עמותה על פי חוק בישראל - מדריך קצר ויעיל שמסביר איך מקימים עמותה לפי חוק בישראל...
ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור